ראשי » טיפים » סוגי צוואות שכדאי לכם להכיר

סוגי צוואות שכדאי לכם להכיר

המסמך המשפטי האחרון והחשוב ביותר בחייו של כל אדם הוא הצוואה. ביחד עם עורך דין צוואה מומלץ לכל אחד יש זכות לערוך מסמך שבו הוא מציג את דרישות חלוקת העיזבון. וכך אפשר לדאוג שאתם שומרים על הרכוש המשפחתי אצל היורשים שאתם רוצים. אז מה אתם צריכים לדעת על דיני צוואה וירושה ועל העבודה המשותפת עם עורך דין צוואה?

עורך דין צוואה מומלץ
בתמונה: זוג בהליך כתיבת צוואה משותפת עם עורך דין מומלץ

על פי החוק בישראל, כל אדם אשר עבר את גיל 18. וכל אדם אשר אינו הוכרז על ידי בית המשפט כפסול דין (בעקבות לקות שכלית או פיזית למשל), יכול לערוך צוואה. כמו כן, החוק מתייחס לאדם שדעתו איננה צלולה ודורש מבית-המשפט לברר מהי מידת המודעות של המוריש לעצם עריכת הצוואה וליורשים, כדי להוציא צו קיום צוואה. בשביל לערוך צוואה תקפה ומחייבת על ידי עורך דין צוואה, צריך להציג לבית המשפט את אחת מתוך ארבעת סוגי הצוואות הבאות:

תרצו ייעוץ איכותי עם עורך דין צוואה מומלץ? השאירו פרטים

צוואה בכתב יד

צוואה בכתב ידו של המצווה היא צבעה אותנטית. אך יחד עם זאת גם צוואה מורכבת להוכחה. הרי אדם מבוגר עם בעיות זיכרון יתקשה לפרט בצורה מדוייקת ואמינה את כל הרכוש והנכסים. ולפעמים אנחנו רואים ניסיונות להטייה של חלוקת הירושה על ידי גורמים בעלי אינטרס. ולכן, בית המשפט חייב להיות משוכנע למעלה מכל ספק שזוהי באמת הצוואה של המוריש בשביל להוציא צו קיום צוואה.

צוואה בעל פה

צוואה בעל פה, או בשמה המשפטי "צוואת שכיב מרע" היא צבעה על ערש דווי. אי אפשר לצוות על חלוקת רכוש אלא אם האדם נמצא על סף מוות או רואה עצמו כמי שנמצא על סף מוות. הצוואה חייבת להיאמר בפני שני עדים. בשפת האם של המוריש. כאשר האדים מעלים על הכתב את דבריו של המוריש במסמך זיכרון דברים עם תאריך השיחה. כמו כן חשוב לתאר את נסיבות עריכת הצוואה. וחשוב להפקיד בהקדם האפשרי את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה. במידה והיורש עדיין נמצא בין החיים כחודש לאחר כתיבת מסמך צוואה המסמך בטל ואיננו רלוונטי.

צוואה בפני רשות

צוואה אשר נאמרת באופן פומבי אל מול רשות היא דרך נוספת של אדם להוריש את ממונו והונו. הרשות היא רשות שנקבעה בחוק. כגון שופט, נוטריון, חבר בית הדין דתי או הרשם לענייני ירושה. עם הצוואה נאמרת בעל-פה, הרשות נדרשת להקריא למצווה את המסמך. לאשר כי הוא מכיר במסמך והוא עומד מאחורי דבריו. ולדרוש את חתימת המצווה על מנת להפוך את המסמך לרשמי. כמו כן הרשות נדרשת לציין את מועד עריכת הצוואה ואת האדם שערך את הצוואה.

צוואה בפני עדים

צוואה אשר נעשית בכתב בדרך כלל. נחתמת בפני שני עדים. ועל פי סעיף 20 לחוק המוריש חייב לציין בפני העדים כי זו היא הצוואה וכי הוא מבקש מהם לחתום עליה. גם החתימה של המצווה וגם החתימה של העדים חייבות להיות חתימות מקוריות. אך המסמך עצמו יכול להתכתב בכתב יד או בהדפסה.